BESTÄLL INTE VIDEO I ONÖDAN

Att ställa rätt frågor till sig själv innan videoproduktion tycker jag är viktigt. Många bolag tänker sällan igenom beställningen ordentigt, vilket ger sämre resultat. Tillsammans behöver vi har ett bra fokus, få till något som hjälper era mål och minimerar missförstånd. Genomtänkt planering i förväg (förproduktion) ger filmer som verkligen gör nytta. Scrolla ner för att läsa om vad du kan tänka på innan du beställer video.

Ställ dessa frågor innan videobeställning

 

  • Kan det lösa mitt eller min kunds problem?
    Om du slipper förklara, sparar mer tid eller får fler förfrågningar om jobb – Grattis! Kan det samtidigt hjälpa din kund i exempelvis beslutsprocessen eller att de förstår det du erbjuder bättre? Super! Om det inte löser något så har du nog ett grymt bolag som bara behöver skryta lite med film.

  • När eller hur ger det mig en ROI (return on investment)?
    Försök att räkna hem det du investerar. Lägger du 75.000:- på en videoproduktion, hur mycket t.ex. kurser, produkter eller annat behöver du sälja? Du vill ju få valuta för pengarna. Jag t.ex. la 30.000:- på en säljcoach och det räckte med två filmjobb så var det täckt + att det ger ännu mer framåt.

  • Har jag en strategi när filmerna är klara?
    Största missen många gör. Se till att du har en budget för att använda filmerna, inte bara för att skapa. Annars är det nästan lika med pengar i sjön. Främst på sociala medier, där är det av yttersta vikt att betala för att få ut videoklippen. Då kan du rikta marknadsföringen och nå målgruppen bäst.

Mycket att tänka på innan? Jag hjälper er i processen.

Det är inte konstigt, vissa är vana att beställa och andra inte men att tänka på de tre punkterna innan beställning av videoproduktion är centralt och även något jag gärna guidar dig igenom. Många kunder uppskattar att vi går igenom det som har med affärsmålen att göra och i en normal produktion lägger jag mest tid på förproduktionen – kanske 50%. Nedan är saker jag normalt hanterar i ett uppdrag.
 
  • Förproduktion (manusarbete, referenser, koncept, idéer, locations, schema, packa)

  • Produktion (filmning, kamerateknik, inspelning VO, drönare, ljus och ljud-sättning)

  • Efterproduktion (urval, redigering, grafik, färger, musik, strategi).

Jag var med på en större inspelning för Norrlands Guld i Åre med The Line under 2022. Det jag slogs av i efterhand och även nu 2025 är hur mycket de har använt klippen som spelades in då. Det filmades väldigt smart för att göra MÅNGA små olika filmer med budskap. Se exempel på resultat nedan.

Som tidigare nämnt, skapa inte video i onödan, lägg tid på att få koll.

Om du känner att du har en idé som är vag eller kanske genomtänkt, men behöver hjälp med att konkretisera den – tveka inte att höra av dig för att lyfta ert varumärken med professionell varumärkesfilm, videoklipp för SoMe eller liknande. Ta ett förutsättningslöst samtal där vi diskuterar dina behov och hur film kan bli din nästa smarta investering. Jag kan ge tips och tankar på vart fokus bör ligga.

Sammanfattning – Att tänka på innan du beställer video

Att beställa en video ska aldrig vara en chansning! Det behöver lösa ett problem/behov, ge er pengarna tillbaka i form av försäljning och ha en strategi. Många företag hoppar över att tänka igenom sin beställning ordentligt, och det är då resultatet sällan blir bra. Målet är att skapa något som verkligen hjälper dig att nå dina mål och att vi slipper onödiga missförstånd längs vägen. En genomtänkt förproduktion är nyckeln till att din film verkligen gör nytta. Snacka film? – Ta kontakt, vi hörs!

 

Final – Publishingpriset

Känslan av att vara i final med sin producerade film. En milstolpe! ”Publishingpriset är en heltäckande [...]

Samarbete ProLounge

Bakom kulisserna för BAUHAUS, B-foto assistent och redigering för filmbolaget i Västerås. ProLounge är ett [...]

KONTAKTA MIG

Telefon. +46 70 510 3134 Mail. info@jnfilmproduktion.se
PORTFOLIO OM JOHAN