VISIONEN UNDVIKER MISSFÖRSTÅND
Sitter du på en idé om att skapa något rörligt så kan en process från just idé till färdig film kännas komplicerad. Vad krävs för att ha en film klar? Oroa dig inte. I det här inlägget delar jag mina fem steg som är min modell för att få ett schysst slutresultat. När visionen som beskriver det slutgiltiga målet eller syftet är fastställd från start minskar vår risk för missförstånd. Vi undviker t.ex. många möten och kan istället prioritera rätt. Häng med så försöker jag att förklara innan ni bestämmer er för ett projekt.

5 steg med det viktigaste i varje
Många beställare vet inte hur mycket tid som behövs för att göra professionell film och vad som krävs i processen. Därav kan detta ge en inblick i vad som behövs av oss tillsammans. Antal dagar som jag har försökt att uppskatta beror helt på vilken storlek på produktion det är och vilket ansvar jag/du har.
-
1. VISION (15%, 2-4 dagar)
Jag kommer att fråga om och om igen – Varför gör vi det här (syftet) och varför ska någon bry sig? Lite så är det, annars är det pengar i sjön. När ni står där och har en färdig film, vad ska era kunder och ni själva känna då? Här är det sjukt viktigt att vi säger ”OK” på detta innan nästa steg startas. -
2. FÖRPRODUKTION (30%, 3-7 dagar)
Med visionen (och så klart målgrupp, behov/problem osv) så kan vi nu lägga mest tid att ta fram konceptet som ska få kunderna att agera på er slutliga filmproduktion. De ska ju köpa, signa upp, ladda ner eller vad det nu är. Jag hjälper er med kreativa idéer, manus, modeller, planering osv. -
3. PRODUKTION (10%, 1-3 dagar)
När visionen tar form på riktigt är det för många den mest spännande delen – Att tillsammans vara på produktion och hjälpas åt (det finns något riktigt mänskligt i det). Släng in en stor dos fokus, härlig energi och förhoppningsvis en passande dag på t.ex. fjället. Viktigt att schemat är genomtänkt!




- 4. EFTERPRODUKTION (30%, 3-10 dagar)
Här är det stor vikt vid alla saker. Vanligast för mig är urval, klippning, musik/ljud och grading (färger). Det är viktigt att det ser enhetligt ut och upplevs som ditt företag med ett professionellt utseende. Vi vill ge kunden en känslomässig upplevelse som gör att de agerar. Här är jag i mitt esse med att flesta kunder faktiskt tycker om filmen till 85-90% redan vid första utkastet. Pga. visionen så klart - 5. STRATEGI (15%, över en tid)
Största missen många gör – att knappt någon ser filmerna för att de inte används korrekt. Se till att du har en budget för att använda filmerna, inte bara för att skapa. Då kan du rikta marknadsföringen och nå målgruppen bäst. Lägg pengar på någon som kan och chansa inte. Jag hjälper dig med det!
That´s it! Självklart kan du bestämma hur mycket eller lite ditt företag kan lägga ner i tid och vad ni vill göra och inte. Ni kommer inte ifrån att ha möten på olika sätt – men vill ni ha hjälp med att skriva manus, ta fram konceptet eller fixa personer som ska vara med i filmen så kan jag fixa det.
Bjurfors valde att lita på stegen (kundexempel)
-
VISION I samband med 40 år var syftet att tacka kunder, partners och Årebor som bidrar till deras framgång. En känsla av ett professionellt gäng som du tryggt kan göra en bostadsaffär med.
-
FÖRPRODUKTION De önskade hjälp med konceptidén, manus, skapa storyboard ochj reka platser. Jag valde att ta en typisk persona och berätta om den. De fixade själva modeller + hus att filma i.
-
PRODUKTION Jag filmade under totalt två dagar med kamerateknik, drönarfilmning, ljus och ljud-sättning med mikrofon. Vi hade en dag med just full fokus och grymt teamwork.
-
EFTERPRODUKTION Fokus på att budskapet kom fram. Respons från VD på första utkastet: ”Vi måste säga det att det här blir så MEGA BRA! Fy tusan vilken trollkarl du är”.
-
STRATEGI Leverans av hela filmen och en kortare variant för SoMe. Senare skapades även fler med olika syften, även en mer allmän. Spreds på rätt sätt via deras kommunikatör i Sverige.
De gav mig fria tyglar att jobba fram manus efter ett fysiskt möte med information och sen var de med en dag totalt på inspelning. De behövde spara tid och blev väldigt nöjda, tack Bjurfors!

Sammanfattning – Vision till filmproduktion
Se till att jobba med en filmproducent som värnar om din vision på ett första möte och skapa inte video bara för att det är snyggt. Läs mer om vad du kan tänka på innan beställning i ett annat inlägg. Det är du som bestämmer hur mycket tid du vill bidra med i de olika stegen, men det krävs ett gemensamt arbete för att uppnå resultat. Sen går det inte att betona för lite – Glöm inte strategin, den får filmerna att lyfta.
Ps. Ett möte och ett kostnadsförslag kostar ingenting. Hör av dig och berätta om ditt projekt!
