Vikten av att träffa rätt och se dina filmer få ett större resultat.
Filmen kanske är superbra, men det gav inte önskat resultat. Så kan tyvärr ofta vara fallet. En av de vanligaste frågorna jag har i ett initialt kundmöte handlar om VART filmen kommer att användas, och ett vanligt svar är sociala medier. Det är inte fel, men ibland är det svaret lite som att säga att man ska börja träna, men har ingen strategi för det rent praktiskt. Se till att räkna in kostnad för att sprida er film så det inte bara ses av 300 personer, där 250 är dina vänner. Totalt bortkastad tid och pengar.
Att ha en färdig reklamfilm med en målgrupp på 65+ för ett nytt bostadsområde ska förmodligen inte upp på sociala medier, utan på t.ex. ICA´s skärmar i butik. Dock kanske att barn och barnbarn kan se det och tipsa dem med information. Värt att tänka igenom dessa kanaler lite extra i ett initialt skede.
Ett tips är att inte prata film, utan filmerna. Att göra en reklamfilm som ska snurra på TV 30ggr/vecka är en klok investering, men du lägger inte upp filmen på t.ex. din FB kanal 30ggr. Det kallas för SPAM. Ett bra alternativ är att skapa 5-10, kanske till och med 12 filmer (en i månaden under ett år). Grandiosa (extern film) är ett bra exempel. Här skapas flera filmer med ett simpelt koncept och på en plats.
Väldigt korta och smarta filmer med liknande innehåll och känsla som kan släppas då och då. En mycket större chans till träff på målgrupp och spridning. En del företag kan exempelvis få ihop tillräckligt med material för 12 filmer á 20 sek under en dags inspelning. Effektiv tid och större chans till spridning.
Jag kan hjälpa er med koncept och budskap för dessa filmer. Alla filmer kan ha ett alternativt med liknande slut, beroende på vad ni önskar. Kanske just nu rabatt på något, be dem testa en demo, berätta om er personal eller liknande. I mitt nätverk har jag kontakt med mindre och kreativa byråer som kan hjälpa er att få er film att träffa betydligt mer rätt, istället för att själv försöka ”hoppas” på att det landar rätt vid spridning. Det finns en anledning till att sociala medier finns som heltidsarbete idag.
Kasta inte er budget för spridning i sjön, vi hörs!