Du kan ha en supersnygg film, men den fastnade inte…

Jag har alltid förstått att det är viktigt att ha ett manus på vad som ska sägas/berättas och i många fall tänkt att det är något kunden själv kan skapa i och med att det är deras produkt/tjänst. Även att det är något som kan adderas efter att inspelning är klar. Men nej. Tänk om. Starta med detta. Trust me.

Sen ett tag tillbaka har jag förstått hur pass viktigt att det är att ha manus som en grund, direkt i starten. Även om det inte är något som utgörs i text eller ljud så mynnar en helhet (idé/story) ut i att processa olika delar av en produktion. Självklart är att få fram kärnan i verksamheten, så som bakgrund till varför det görs och vad som är absolut viktigast för kunden att lyfta fram. Initialt kan det vara en sak, men när vi haft ett möte brukar det kunna landa i något helt annat. Det viktiga är att se processen som en tratt och förstå att filmen ska trigga en punkt hos kunden där de vill veta mer, inte försöka sälja allt på direkten. Tänk dig att du är ute och fiskar. Filmen är kroken, inte ugnen/grillen. Den ska kroken uppmana till efteråt.

Filmen ovan (extern) är ett rätt klockrent exempel genom en voiceover. Extremt genomtänkt med en rolig approach i karaktären Åke. Heter han ens det? Spelar ingen roll. Det är något du gärna lyssnar vidare på. Han tar dig med genom vårt vackra Sverige. Visst blir de som inte bor här sugna på att komma hit.

Senaste veckorna har jag plockat in Robin Widell, manus och regi-författare. I två projekt ska vi ta fram manus till nya kunder och deras kommande reklamfilmer. Det är extremt värdefullt att ha någon utomstående som kan ta alla ord som först stått på en tavla till att linda in det i ett kreativt grepp, än att som kund försöka skapa det själv. Alla typer av ordval (precis som i att skriva SMS) kan tolkas på ett eller annat sätt. Vill du som kund skapa trygghet, skrämma, fantisera eller inspirera din egen kund? Kan vi använda oss att olika metaforer för att skapa igenkännelse hos era kunder? Det är värt att tänka på. Förutom spridning av film så är manus något som kan få en film att engagera din målgrupp på riktigt.

Fundera på hur er story kan börja och sluta. Avsluta med allt där emellan.