Fem punkter som du som kund kan se över innan beställning av film.

Att komma fram med det som ska till för en reklamfilm görs inte på en fikarast, och beror så klart på hur stor filmproduktion som önskas. Vissa tar mindre tid (eventfilm), andra kräver tid och bra förberedelse. Här är ett par frågor ni som kund kan fundera över innan vi ses för att spara tid och få en mycket bra start.

1. Varför vill ni skapa en film?

Handlar det om att sälja mer av en specifik produkt, uppmärksamma ett känsligt ämne, få fler personer till ett event ladda ner en mjukvara eller kanske förenkla en process? Tänk verkligen igenom vad filmen ska ha för syfte och fråga eventuella kunder om vad de kan ha för nytta med film, och vilken typ.

2. Vad är absolut viktigast?

Det är vanligt att vilja få med så mycket som möjligt, göra det stort och tidlöst. Saker förändras med tiden. Rekommendation är att bryta ner allt ni tänker er och ställa det mot varandra. Välj mellan 1-3 saker som filmen ska landa i. En film ska få kunden att ta nästa steg mot önskat resultat (konvertering).

3. Hur synkar filmen med er verksamhet?

Vi har alla en identitet som levande varelser, så också er verksamhet. Ska det kännas varmt och härligt eller kallt och dystert? Inger ni hoppfullhet, närhet, exklusivitet, kvalité eller attityd t.ex.? Ett bra exempel här nedan från Blocket Bostad (extern film) med tydliga svar på första frågorna här ovan.

Vilken stil och känsla vill ni skapa för att visa er identitet? Se tidigare inlägg kring Color Grading för mer info. Det går även att filma på flera olika sätt. Handhållen kamera, statiskt på tripod, mjukt med en gimbal för att nämna några exempel. Allt är avgörande och påverkar stilen/känslan, dvs. er verksamhet.

4. Vilken musik andas ert varumärke?

Musik avgör en hel del i hur jag väljer att filma, det sätter och ton och känsla. En lugn och skön låt genom hela, en som bygger upp till klimax eller kanske en med högt tempo (fler taktslag per minut, bpm). Filmas i slow motion eller inte alls kanske? Det finns flera musiksidor, men jag använder ofta Artlist, Premiumbeat eller Musicbed. Kika in på dessa och känn efter vad som synkar med er.

Här är ett exempel på en av flera instruktionsfilmer jag skapade till Racefox Ski. Varför var att motivera fler att utveckla sin skidteknik och köpa deras produkt. Viktigast var att lära ut rätt teknik, inspirera. Filmen synkar med deras attityd, kalla färger (vinter). Musik går i linje med att de är moderna och inspirerande. Strategin för Racefox är att använda sig av flertalet ambassadörer och t.ex. skriva blogginlägg.

5. Hur ser strategin ut för att sprida den?

Ibland räcker bara budget till att skapa filmen, vilket inte alls är optimalt. Vill ni nå ut på riktigt så är det extremt centralt att ha koll på exempelvis sociala medier. Se till att tänka på detta från start. Vilken typ av spridning kommer göra att filmen används om och om igen?

Så. Det här ger en bra start på produktionen. På ett första möte ser jag över tänkt koncept och ställer fler frågor, samt utvecklar konceptet som tar produktionen närmre en start. Beräknar även det som krävs, tidsåtgång, platser att spela in på och t.ex. olika varianter på film (60 sek, 30 sek, 15 sek).

Ett sista tips är att skriva ett manus så gott det går, alternativt ringa in grundproblemet och bolla idéer/lösningar på hur er målgrupp skulle vara mottagande för det. Är det t.ex. eventfilm så kan ni skriva ner saker som ni tycker är viktiga att den innehåller.

Lycka till och hör av er så hjälper jag er gärna för att komma igång!