Dags att ”lägga lite kabel”. Rätt mycket kabel, här kommer elen!

En av mina allra närmsta vänner, Patrik, hade haft en knäskada som gjorde att vi fick skjuta upp en helg med att fixa elen i bilen. Vi gick i princip igenom minsta lilla sak i detalj och drog dram kablar till de tänkta uttag som ska finnas i bilen. Svårast är att förstå omvandlingen från solpanelerna, 17V – 48V – 230V.

Testade innan Patrik kom att sätta dit isolering i taket (1 skiva). Det känns tätt och fint för vad som komma skall, men innan det ska elen försöka att gå igenom olika balkar från elcentralen för att sedan Har köpt ett par smarta och bra mallar + metallskiva som elen kan ligga bakom. Det handlar om att få ut så mycket ”space” som möjligt, hela tiden. I samarbete med Kraftpojkarna AB har vi lyckats få fram en rejäl pjäs, fyra fina batterier och två solpaneler som ger ifrån sig 646 watt. Solkraft, en självklarhet i min VAN!

Vi valde ganska tidigt att försöka undvika gasol i bilen och köra på el. Slippa ha ett hål i golvet, köpa nytt när det är slut hela tiden, tyngd i bilen samt brandrisk. Har försökt att räkna på det jag + vänner kan komma att använda i laddnings-väg och det är fortfarande svårt med allt som ska till. Ser ut att kunna ge ut cirka 5000W totalt, vilket ska vara tillräckligt för att komma en bit. Solpanelerna som åker på nästa vecka lan ladda upp alla batterier på en solig dag. Pretty much magic! Gratis är gott, är beredd att hålla med.

Nästa steg är att sätta dit solpaneler och isolera hela ”skiten”. Wohooo!